به نام لیلی, توسعه فردی, مقالات

پله های رشد فردی| از کجا شروع کنم؟

رشد فردی

« روسری که با آن آینه اتاقش را پوشانده بود، از روی آینه برداشت. شانه را لابه لای موهای ژولیده‌اش کشید. قرمزترین رژ لبش را هم انتخاب کرد و با همان لب‌های سرخ بوسه‌ای بر آینه زد. باید با خودش آشتی می‌کرد و جای بوسه‌اش هر بار یادآور این تعهد عاشقانه می‌شد.

زیباترین لباسش را هم انتخاب کرد. لباس گیپور بافته‌شده با نخ ابریشم سفید، به نظرش پاکیزه‌ترین رنگ می‌آمد. اصلا رنگ کودکی هایش بود. رنگ رویاهایش. رنگ نور بود. آن را گوشه کمد لباس‌ها برای بهترین روز زندگی اش نگهداشته بود.

امروز همان بهترین روز زندگی او بود. یک هدیه کافی بود تا شادی آن روز را کامل کند.

در اتاق لابه لای وسایلش چند تکه کاغذ رنگی باقی مانده بود. می‌شد با آنها جعبه کادوی کوچکی ساخت. قبلا ساخت جعبه کادو با وسایل دور ریختنی و تکه کاغذرنگی‌ها را از دوستش یادگرفته بود.

با همان‌ها، جعبه کوچکی درست کرد. روی یک تکه کاغذ هم چیزی نوشت و آن را درون جعبه انداخت.

یک فنجان چای، چند دانه خرما.

گوشه ای نشست، با لبخند، جعبه کادویی را که همان چند دقیقه پیش خودش ساخته بود باز کرد.

تکه کاغذ نوشته شده با دست خط خودش، آن را با صدای بلند خواند:

“شجاعت، هدیه‌ای است که می‌توانید هر روز به خود ببخشید.”

شجاعت

شجاعت زندگی کردن،

شجاعت خواستن،

شجاعت آرزو کردن،

شجاعت قدم برداشتن،

شجاعت قوی بودن،

شجاعت شاد بودن،

رقصیدن،

لبخند زدن،

………….»

 

 

“ساعت ۱۷:۳۰”

……. کتاب را بستم، فنجان چایم را برداشتم.

شاید حتی نوشیدن یک فنجان چای با چند دانه خرما هم شجاعت بخواهد.

شجاعت لذت بردن از ثانیه‌های زندگی

شجاعت فکر نکردن به نگرانی های روز پیش رو

شجاعت تصمیم‌گیری برای تغییر

حتی شجاعت صبور بودن در مسیر تغییر.

 

“شجاعت”

این همان اولین قدمی است که باید بردارم. این همان نقطه شروع ماجراست.

همین کلمات کافی بود تا چهره عبوس مرا به چهره‌ای شاد و خندان تبدیل کند.

قلمم را برداشتم و تمام آنچه برای تغییر لازم داشتم را روی چند برگه کاغذ نوشتم:

احساس خوب، تغییر عادات، باور سازی مناسب، تمرین عملی، سبک زندگی شخصی

رشدفردی

 

احساس خوب

آخرین باری که احساسم بد بود را هنوز یادم است. البته احساس بد نسبتا پایدار و طولانی.

تمام روز دلم میخواست در اتاقم تنها بمانم.

اما بلاخره تصمیمم را گرفتم.

تصمیم برای “تغییر”

همین سال پیش بود که تصمیم گرفتم مهم‌ترین هدف زندگی‌ام را شادی انتخاب کنم. نام همان سال را هم برای خودم شادی انتخاب کردم. ایده نامگذاری نام سال و انتخاب هدف سالانه را هم از یک معلم مهربان یاد گرفته بودم. به هرحال ایده جالبی بود.

در کنارش یک راه حل خوب هم پیدا کردم. دفترچه یادداشت کوچکی را برداشتم و روی آن نوشتم دفترچه “نعمت‌ها”

 از کوچکترین تا بزرگترین اتفاقات خوبی که میخواستم رخ دهد یا در طول روز پیش می‌آمد را می‌نوشتم. گاهی چند کلمه و گاهی چندین خط. بیشتر شبیه دفتر مکالمات من و خدای درونم شده بود. صبح‌ها، نیمه‌های روز و شب‌ها قبل از خواب، آن را تکمیل می کردم.

هنوز هم این تنها راهی است که همیشه من را از خستگی‌ها، روزمرگی‌ها و احساس‌های بد نجات می‌دهد. هربار برای من جواب داده است. هربار بدون استثنا.

احساس خوب برای من مثل یک دستگاه گنج‌یاب عمل می‌کند باید صدایش را دنبال کنم تا در مسیر درست رسیدن به گنج‌های زندگی‌ام قدم بردارم.

 

تغییر عادات

دومین قدم برای من که تلاش زیادی می‌طلبد و شاید وقت‌گیرترین هم باشد ترک یک عادت و جایگزین یک عادت خوب است.

همان‌ جا روی کاغذ یک جدول رسم کردم و تمام رفتارهایی که دلم می‌خواست تغییرشان دهم را نوشتم.

در برابرش هم یک ستون جایگزین خوب قرار دادم. شبیه همان جدول T.

در آخر، پایین جدول نوشتم

“شجاعت تمام چیزی است که برای تغییر نیاز دارم. “

عادات منفی (-)
عادات مثبت جایگزین (+)
گله و شکایت از زمین و زمان
توجه به زیبایی ها و نکات مثبت
مصرف چای و قهوه زیاد
نوشیدن آب و آبمیوه
غیبت کردن
سکوت کردن/توجه به نیکی‌ها
….
….
*شجاعت تمام چیزی است که برای تغییر نیاز دارم. 

 

باورسازی مناسب

من شدیداً به موضوع باورها معتقدم و اعتقاد دارم که زندگی ما را باورهایمان شکل داده است. یکی از سرگرمی‌های من شناسایی یک باور محدودکننده و پیدا کردن الگوهای مخالف آن است.

بحث باورسازی مبحث پیچیده‌ای است.

روش‌های گوناگونی برای تغییر باورها هم وجود دارد.

تکرار عبارات تاکیدی، استفاده از روش‌های شنیداری و یا دیداری، منطقی سازی باور جایگزین، …

برای من روش منطقی سازی تاثیر بهتری داشته است اما هرکس باید شیوه شخصی خود یا راهی را که برایش بهتر جواب می‌دهد را دنبال کند.

 

تمرین عملی

شامل تمام تمریناتی می‌شود که برای ارتقای کیفیت زندگی خود لازم دارم.

باید نقاط ضعف خود را انتخاب کنم و برای آنها یک تمرین پیدا یا طراحی کنم (یا راهی خواهم یافت یا راهی خواهم ساخت!)

لیست تمرینات روزانه

نرمش روزانه

تمرینات مرتبط با مبحث ان‌ ال پی

مدیتیشن

تمرین های فن بیان و مهارت‌های کلامی

….

*لیست تمرینات هرکسی متفاوت است.

 

سبک زندگی شخصی

شامل قوانین چارچوب‌ها و عقاید شخصی و البته سلیقه شخصیمان در زندگی می‌شود.

 

تثبیت

تمرین و تمرین و تمرین

* تثبیت می‌تواند نگهداری همین نوشته و خواندن و تکیمل و تصحیح آن هم باشد.

۲۰۲۰/۴/۶

2نظردر “پله های رشد فردی| از کجا شروع کنم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *