چرا فنجان لیمو؟
چند روزی میشد که از نقاشی فاصله گرفته بودم.
و برای شروع دوباره خسته بودم.
تصمیم گرفتم یک طرح ساده انتخاب کنم.
عکس فنجان لیمو در پینترست نظرم را جلب کرد،
یک لیموی طلایی در فنجان گلکبود موردعلاقهام.
طرح اولیه را روی مقوا رسم کردم.
وقت اجرای نقاشی با تکنیک آبرنگ شد.
چالشهای پیشِ رو
من معتقدم هرنقاشی حرفی برای گفتن دارد.
حرفهایی که میتواند یک گفتگوی صمیمی و یا پندهایی آموزنده باشد.
سخنی که این نقاشی برای من داشت قضاوت نکردن است.
وقتی آثار نقاشان آبرنگ ماهرتر و باتجربهتر از خود را میدیدم با کمترین اشکال در ظرف یا گلدان نقاشیشان میگفتم از فلانی بعید است.
اما این نقاشی با چالشهایش به من یاد داد تا بدون تجربه قضاوت نکنم و قبل از اجرای هیچ مدلی آن را ساده یا پیچیده فرض نکنم.
گرمای هوا و خشکشدن مقوا
اغراق نکردهام اگر بگویم گرمای هوا در اواخر اردیبهشت امسال به پنجاه درجه رسید.
کنار پنجره، در کنج اتاق مشغول نقاشی شدم.
هردو روی مقوا را بهخوبی خیس کردم.
مطمئن شدم که حداقل پانزده دقیقه دوام میآورد.
پانزده دقیقه برای یک نقاشی کوچک ساده زیاد است.
نمیدانم من متوجه گذرزمان نشدم یا همان چنددقیقه اول سطح رویی مقوا کاملا خشک شد.
همین برای دستپاچهشدنم کافی بود.
افت رنگ در آبرنگ
در کتابی خوانده بودم آبرنگ سی درصد کاهش رنگ دارد و از همان ابتدا باید این سی درصد را پیشبینی و لحاظ کرد.
اینکه اعداد و ارقام چطور بدست آمده و چقدر سندیت دارد را نمیدانم.
اما تجربههای کوچک شخصیام به من نشان داده که عوامل مختلفی در میزان افت رنگ تاثیر دارد و میزان ثابت و دقیقی وجود ندارد.
حتی برند رنگ و مقوا نیز تاثیرگذار است.
و بهگمانم میزان افت رنگ در رنگهای مختلف نیز باهم متفاوت است.
برای مثال افت رنگ لیمویی نسبتا زیاد است.
بعضی رنگها مثل بعضی قهوهایها تمایل به کدرشدن دارند.
رنگهای لیمویی و قهوهای و همینطور خشک شدن مدام مقوا باعث شد تا چند لایه رنگگذاری کنم.
قرینهسازی ظرف در نقاشی
دشوارترین بخش نقاشی قرینهسازی ظرف بود.
خطوط طراحی در زمان خیسی زیر لایههای رنگ تقریبا محو شد.
شاید یک میلیمتر اشتباه و حتی کمتر از آن میتوانست ظرف لیمو را به یک فنجان کجومعوج تبدیل کند و به چشم بیننده ناخوشایند بهنظر بیاید.
نکته: از رنگهای زمینه برای ظرف نیز استفاده کردم تا انعکاس نورهای محیط را نشان دهد.
سپس یک لایه آبی کبالت نیز برای مجزا کردن ظرف از محیط اطراف بهکار بردم.
نتیجهگیری
قبل از تجربه نقاشی از مدلهای مختلف جبهه نگیریم و به پیشفرض ذهنی خود اکتفا نکنیم.
سوژههای مختلف را برای نقاشی امتحان کنیم.
امتحان سوژههای مختلف دید ما را در آبرنگ وسیع میکند و مهارتمان را رشد میدهد.