اهمیت مبحث نور و سایه در نقاشی
یکی از موضوعات مهم در نقاشی مبحث سایه و نور است.
اینکه نور از چه جهتی میتابد و سایهها در کجا شکل میگیرند.
شدت نور و سایهها چقدر باشد؛
نور شدید و قوی باشد و سایهها تیز و تند تشکیل شوند یا نور ملایم بتابد و سایههای محو و لطیفتری شکل بگیرد.
مبحث سایه و نیمسایه و تاثیر آن بر حجم و فرم نیز جای خود دارد.
نور و سایه علاوه بر میزان تیرگی بر سردی و گرمی رنگها تاثیرگذار است.
نحوه اجرای نقاشی گلهای رز
این نقاشی را بخشبهبخش و لایهلایه کار کردم.
بهاینشکل که بخش موردنظر را با قلمموی نرم مرطوب کردم و یک لایه رنگ اضافهکردم.
اجازه دادم تا لایهی اولیه رنگ کاملا خشک شود.
برای افزودن تیرگیها و لایههای بعدی بههمین صورت مقوا را مرطوب و لایهی بعدی رنگ را با قلمموی نرم کشیدم.
رنگ را در مرحلهای بین مقوای مرطوب و نمدار به سطح مقوا اضافه کردم.
بهتر است که برای لایهای کار کردن از رنگهای ترنسپرنت و همچنین قلمموی نرم استفاده کنیم تا مقوا آسیب نبیند.
نور و سایه در نقاشی گلهای رز
نور ملایم فضای احساسی نقاشی را به سمت آرامش میبرد و نسبت به نور شدید و رنگهای قوی هیجان کمتری دارد.
از آنجا که نقاشیهای ملایم و حتی مهآلود را دوست دارم تصمیم گرفتم در این نقاشی از کنتراست کمتر و رنگهای ملایمتری استفاده کنم.
پسزمینه گلهای رز
ابتدا برگهای سبز در پسزمینه را کار کردم و مقداری آبی در قسمت پایینی گل رز جایی که قویترین سایهها قرار داشت اضافه کردم.
استفاده از رنگهای آبی در کنار صورتی میتواند کنتراست سردی و گرمی ایجاد کند.
برای قسمت سایه از آبیهای تیرهتر و برای قسمتهای روشنتر از آبی روشن استفاده کردم.
پیوستگی و ارتباط عناصر باهم
پس از اضافه کردن مقداری آبی برای سایه و کارکردن برگهای سبز متوجه دوری عناصر و عدم ارتباط آنها بایکدیگر شدم.
بهعنوان راهکار تصمیم گرفتم از رنگ صورتی بهصورت محو در پسزمینه برای گلهای دورتر و اطراف کمک بگیرم تا بهاین شکل هم عناصر بههم مرتبط باشند و هم گردش رنگ در نقاشی شکل بگیرد.
عدم قرینگی
ممکن است بهصورت ناخودآگاه ذهن ما تمایل به قرینه کار کردن داشته باشد.
به این صورت که اگر یک خط فرضی را در نظر بگیریم عناصر و اجزای مختلف دقیقا در مقابل هم و در یک فاصله از خط فرضی قرار بگیرند.
گاهی لازم است آگاهانه این قرینگی را بشکنیم.
عدم قرینگی در نقاشی گلها نتیجه نهایی را طبیعیتر و خوشایندتر میکند.
مراحل نقاشی
تصاویری از مراحل اجرای نقاشی آبرنگ از گلهای رز را در ادامه مشاهده میکنیم.
نتیجهگیری
قبل از شروع نقاش شدت نور و جهت نور را برای خود مشخص کنیم.
در نقاشیهای طبیعت دقیقا قرینه کار نکنیم.
با کمک نور و سایهها به نقاشی خود فرم و حجم بدهیم.
در آبرنگ سفیدی مقوا را حفظ کنیم.