انتخاب عکس مدل
این نقاشی الهام گرفته از یک عکس در پینترست است.
هدف تبدیل عکس به نقاشی و تمرین برای تکنیک خیس در خیس بود، بهصورتیکه دوروی مقوا خیس باشد.
گل رز نیمرخ را انتخاب کردم چون طراحیاش آسانتر است.
بنابراین میتوانم غلظت رنگها را با تمرکز بیشتری تمرین کنم و درصورت اشتباه آن را دوباره کار کنم.
اجرای طرحهای پیچیدهتر در شروع میتواند مارا خسته یا دلزده کند.
نکات نقاشی
در هنگام تمرین و تکرار این گل، یادگرفتم که بهتر است قبل از شروع نقاشی به نحوه اجرای آن فکر کرد، به جهت نور، به لبهها، به تیرگیها و به رنگها، …
تمرکز اصلی
تصمیم گرفتم لبهی گلبرگ روبهرویی تمرکز بیشتر و لبههای واضحتری داشته باشد، پس رطوبت این ناحیه را با دستمال کم کردم و جای آن را خالی و سفید گذاشتم تا در آخرین مرحله وقتی رطوبت سطح مقوا در کمترین میزان است، با دقت و حوصله بیشتر آن را کامل کنم.
نور و جهت نور
نور را از گوشهی بالای سمت راست به سمت گل جهت دادم.
ادغام رنگها در این مرحله و با این میزان رطوبت خارج از کنترل و در عین حال زیبا بود. نور باید تا جای ممکن حفظ میشد.
تاریکی پشت گل تضادی در برابر نور است.
جهت رویش و روی گل بهسمت نور است.
شکوفههای ایجادشده با قطرات آب در زمینه نقاشی مانند نورهایی هستند که با سوسویشان تعادل نور و وزن را تا حدودی برقرار میکنند و آرامش را به نقاشی باز میگردانند.
جزئیات نهایی
وقتی مقوا رو به خشکی بود شاخه گل را اضافه کردم و سپس با قلموی نیمه مرطوب و بدون رنگ آن را به سمت پایین امتداد دادم و در پسزمینه رها کردم.
هنگام اضافه کردن برگهای سبز و سه تایی این گل، بهلیل خشکشدن مقوا سطح آن ناحیه را مقداری مرطوب کردم تا دو برگ دورتر محو باشند.
برگ سبز جلوتر را با لکهای کمرنگ روی مقوای نیمه خشک ایجاد کردم تا لبههای واضحتری داشته باشد.
گلبرگ اصلی
برگردیم به گلبرگ روبهرویی که جای آن را سفید و خالی گذاشته بودم.
در آخرین مرحله، پس از خشکشدن سطح مقوا میتوانستم با خیال آسوده آن ناحیه را دوباره با آب خیس و بهصورت جداگانه کار کنم.
این کار باعث شد لبههای واضحتری ایجاد شود و این قسمت از گلبرگ بیشتر خود را نشان دهد و توجه مخاطب را بهخود جلب کند.
پس از کامل شدن نقاشی آن را امضا کردم و تاریخ زدم تا روند خود را در نقاشیهای بعد بررسی کنم.