مراحل و تکنیک‌های رز آبرنگی

نوشتن و یا آگاهی از مراحل یک نقاشی به ما کمک می‌کند تا آنچه یادگرفته‌ایم در ذهنمان تثبیت شود.
و ما را به دستور العمل واضح و مشخصی برای اجرای نقاشی به شیوه دلخواهمان می‌رساند.
درواقع بیشتر از هرچیز باعث می‌شود که دستپاچه نشویم، بدانیم در زمان محدود خیسی مقوا دقیقا باید چکار کنیم.
حتی ممکن است ایده‌های جدیدی را در ذهنمان روشن کند.

مراحل اجرای این نقاشی

در ادامه مراحل اجرای این نقاشی را شرح داده‌ام.

مرحله اول: رنگ‌گذاری اولیه

در ابتدا دو روی مقوا را خیس کردم.
صبر کردم تا مقوا در حالت برق‌زدن قرار بگیرد.
سپس رنگ‌های رقیق اولیه را براساس عکس مدل گذاشتم و با تکنیک خیس در خیس شروع کردم.

سپس غلظت رنگ را بیشتر کردم. بعضی سایه‌ها و خطوط اصلی را مشخص کردم و تکنیک خشک در خیس را نیز به‌کار بردم.

مقاله چهار تکنیک اصلی آبرنگ را می‌توانید در اینجا مطالعه کنید.

رنگ‌گذاری را تا زمان خیسی مقوا ادامه دادم.

وقتی مقوا نسبتا درحال خشک شدن بود از ادامه نقاشی دست کشیدم.
به‌نظر می‌رسد مقوای درحال خشک‌شدن بیشتر از هرزمانی مستعد آسیب است.

مرحله دوم: تجدید رنگ‌ها درصورت افت شدید

مقوا را با آبچسب روی تخته شاسی چسباندم و اجازه دادم کاملا خشک شود.
پس از اینکه کاملا خشک شد متوجه افت شدید رنگ‌ها شدم.
تصمیم گرفتم مرحله قبل را دوباره تکرار کنم.
پس با قلم‌موی نرم سطح مقوا را کاملا خیس کردم و رنگ‌ها و بعضی تیرگی‌ها را به‌مانند مرحله قبل تکرار کردم و صبر کردم تا کاملا خشک شود.

مرحله سوم: تکمیل بخش‌به‌بخش

هنوز بخش‌های زیادی از نقاشی نیمه‌کاره بود.
تیرگی‌ها شدت زیادی نداشتند.
دورگیری گل کاملا مشخص نبود.
مرکز گل‌ها جای کاررداشت و جزئیات و تیرگی‌های بیشتری باید اضافه می‌شد.

در این مرحله بخش‌به‌بخش نقاشی را بااحتیاط و قلم‌موی نرم خیس کردم و هربخش را درزمان خیسی مقوا کامل کردم.‌
برای مثال، پرز بین دو گل را مرطوب کردم و تیرگی و سایه‌ها را تشدید کردم.
یگ گوشه را خیس کردم و دورگیری آن بخش را کامل کردم.

نکته خیلی‌مهم: شناخت خاصیت رنگ‌ها

هنگام لایه‌لایه کار کردن بهتر است از رنگ‌های شفاف و همچنین رنگ‌هایی استفاده کنیم که خاصیت برداشته‌شدنشان کمتر است تا هنگام خیس‌کردن دوباره، رنگ‌ها به سمت نواحی دیگر حرکت نکنند.

مرحله سوم: جزئیات و پرداخت نهایی

کار نهایی را بررسی کردم.
در این مرحله قسمت‌های بسیارکوچک و جزئی را با قلم‌موی نرم با احتیاط مرطوب کردم و ریزه‌کاری‌ها و جزئیات لازم را اضافه کردم.
به میزان محدودی نیز از تکنیک خیس در خشک استفاده کردم. یعنی بدون مرطوب کردن مقوا رنگ رقیق روی سطح مقوا گذاشتم و لبه‌های آن را با قلم‌موی مرطوب محو کردم.

نکته: این که چه میزان از تکنیک خیس در خشک یا هرتکنیک دیگری استفاده کنید کاملا سلیقه‌ای است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا