ساعت ۱۲ و نیم شب، بامداد ششم یا هفتم جنگ.
در ابتدا شب آرامی بهنظر میرسید.
وسایل نقاشی را آماده کردم.
طراحی اولیه را شروع کردم.
مهم نبود تا کجای کار کامل شود.
میخواستم از فضای مضطرب و دلهرهآور کمی دور باشم.
صدای مداد
زیباترین آهنگی که تا آن زمان نشنیده بودم.
خوشحالم که این ساز زیبا و ساده را پیدا کردم.
باخود گفتم شاید بهتر است تمام شب فقط به صدای حرکت مداد روی مقوا گوش دهم.
طراحی کامل شد
باید بین طراحی اشیا و تکمیل نقاشی یا هیچکاری نکردن یکی را انتخاب میکردم.
رنگها و ظرف آب را آماده کردم و رنگگذاری را شروع کردم.
در تمام مدت نقاشی سکوت و آرامش همه جا برقرار بود.
گویا تمام جهان برای روییدن این گل آرام گرفته بود.
اما بعد متوجه شدم فقط جهان ذهن من آرام گرفته بود.
حتی شهر کوچک من نیز پر از هیاهو بود.
نام اثر
میخواستم اسم امید را برای نقاشیام انتخاب کنم.
اگر امید نبود هرگز نقاشی نمیکشیدم.
امید ما را به حرکت وا میدارد.
امید ….
در بین این افکار، کلمه رویش در ذهنم روشن شد، بدون اینکه از قبل به آن فکر کرده باشم.
میدانستم که گل رز این نام را برای خودش انتخاب کردهاست.
هنگام تکمیل نقاشی
اعتراف میکنم وقتی از اطرافیان متوجه شدم که بیرون برخلاف ذهن من آرام نیست، کمی دستپاچه شدم.
جرئیات پایانی نقاشی را با اضطراب از آشفتگی بیرون و با سرعت بیشتر کامل کردم. فشار دستم زیاد شده بود و مدام باید به خودم یادآوری میکردم که مواظب باشم فشار قلم روی مقوای نیمه مرطوب به بافت آن آسیب نرساند.
بلاخره ده درصد پایانی نقاشی را به اتمام رساندم.
رویش نام این اثر است.
و این گل زمانی رویید که همه جا پر از غوغای جنگ بود.
شاید رویش میخواهد به ما بگوید زندگی ادامه دارد
و جهان و طبیعت دوباره میروید.
مراحل این نقاشی
ابتدا طراحی اولیه را روی مقوای صددصدکتان آبرنگ انجام دادم.
سعی کردم تمرکز خود را فقط بر خطوط اصلی و تیرگیها بگذارم و به جزئیات کمتر توجه کنم.
رنگگذاری
دو روی مقوا رو خیس کردم و لکههای اولیه رنگ را گذاشتم.
وقتی مقوا کاملا خشک شد،
بخشهای مختلف نقاشی را با قلمموی نرم و گاه اسپری آب تکهتکه خیس و کامل کردم.
مقوا را در حالت شیبدار قرار دادم تا رنگهای زمینه بهسمت پایین سرازیر شوند و از اسپری آب برای کمک به حرکت رنگ استفاده کردم.
سپس مرکز گل را به آرامی و با کمک یک قلمموی خیلی نرم مرطوب کردم.
تیرگیهای مرکز گل را برا رنگهای تیرهتر مشخص کردم.
برای گلبرگهایی که در سایه هستند از ترکیب رنگ اپرا و مقداری بنفش استفاده کردمو جزئیات و اصلاحات نهایی را انجام دادم.
نکات مهم
برای کنترل غلظت رنگ گاهی لازم است با دستمال رطوبت اضافی قلممو را بگیریم.
در آبرنگ معمولا ابتدا رنگهای روشن را گذاشته و بعد سراغ رنگهای تیرهتر میرویم.
اگر سوالی درباره مراحل این نقاشی یا آبرنگ داشتید در بخش نظرات بپرسید.