اولین نقاشی امسال با ماجراها و نکاتی که از آن یادگرفتم را در اینجا یادداشت میکنم.
نکات قوت
درهنگام تمرین متوجه فرم چرخشی مرکز این نوع گل رز شدم و طراحی مرکز گل را بهتر از قبل اجرا کردم.
توانستم با اسپری به موقع آب، خیسی مقوا را مدت زمان بیشتری حفظ کنم و درنهایت مرکز گلها لطافت و مخملی بودن بهتری را پس از خشک شدن کامل نشان میدهد.
چالشهای نقاشی
یکی از اصلیترین چالشهایی که هنگام نقاشی این مجموعه گل آن مواجه شدم، پس زمینه و دورگیری آن بود.
عکس اصلی کاملا یکدست بود و باید بهطور ذهنی پسزمینه آن را اجرا میکردم.
درابتدا تصمیم داشتم که فقط از تک رنگ آبی برای زمینه استفاده کنم.
در ادامه تصمیم خود را تغییر دادم که کمی رنگ سبز به اطراف بهصورت محدود اضافه کنم با وجودیکه میدانستم قرار است کار دشوارتر شود و شاید نتیجه موردپسند نباشد.
به دلیل زیادهروی از رنگ سبز تیره و کدر شدن ناچار شدم چند مرتبه پس زمینه را کار کنم. محدوده پسزمینهی آن را شسته و دوباره اجرا کنم.
کیفیت خوب مقوای تیهپولو فابریانو به من اجازه این کار را میداد.
استراحت کنیم
بهنظرم گاهی لازم است. از نقاشی فاصله بگیریم. خستگی میتواند به خرابشدن نقاشی بینجامد. نگران خشک شدن نقاشی نباشیم و به خود درصورت نیاز استراحت دهیم. درصورت نیاز میتوان رطوبت را دوباره به نقاشی برگرداند.
نتیجه نهایی
پس از استراحت دوباره به ادامه نقاشی پرداختم، پس زمینه را اصلاح کردم و توانستم و پرداخت نهایی را با حوصله و دقت بالاتر انجام دادم.
این جمله استاد یزدچی در یکی از لایوهایشان، هنگام اصلاح نقاشی به من انگیزه میداد، اگر به موقع به داد نقاشی آبرنگ برسید قبل از خشک شدن کامل میتوان آن را اصلاح کرد.
این نگرش جایگزین طرزفکر قبلیام یعنی غیرقابل اصلاح بودن نقاشی آبرنگ شده است.
بازتاب: ادامه دادن در هنگام اشتباه در نقاشی آبرنگ – آبرنگهای فرنازقائد